söndag 6 juli 2008

Patagoniamannen


Karin Eder-Ekman skriver om Bruce Springsteens hegemoniska heteromanstil – alltså den som jag sportade igår när jag lagade och åt pasta – på Aftonbladets kultursida.

Den svenska versionen av bossens stil kallar hon Patagoniamannen: "den skötsamme lägre medelklassman vars funktionalitetsbehov och frihetstörst manifesteras genom prassliga vindtygsjackor och mobilhölster. Patagoniamannen är inte nödvändigtvis friluftsintresserad, men hans kläder är tillverkade för att upprätthålla skenet av en sådan livsstil: naturnära, handlingskraftig och lite smygmacho."

Är det oss hon pratar om? Jag menar, Björn äger flertalet Patagoniaplagg. Jag funderar på det.

"Trist bara att sexet faller bort i en sån här transnationell överföring. Clas Ohlson-lookens friluftsmässiga framtoning till trots – så värst djurisk är den inte."

Nu sitter jag i alla fall och lyssnar på Radiosportens pefyramusik i väntan på att de ska återuppta sändningarna från den avbrutna, mycket spännande Wimbledon-finalen. Sen ska jag tvätta vita t-shirts.

Inga kommentarer: