torsdag 24 juli 2008

NN07

Varje gång jag är på Åhléns, vilket i och för sig inte är särskilt ofta, går jag bort till NN07:s hängare och bläddrar. De gör något slags enkel kustpreppy med bredrandigt och skrynkligt i naturmaterial. Inget att gå i taket över. Långt från allt är bra, men de har en del som jag tycker är ganska intressant.

På sin hemsida förklarar de hur världen är utan gränser och att vi måste bry oss om den, och livet. Bry oss om värden. Det är hippieaktigt och lite suddigt men inbegriper den sympatiska idén om det trendlösa, om kläder som inte bara tål tvätt utan som tjänar på det. Tidlöst, naturligt, och så vidare.

Min chansning är att det är ett svenskt företag men det framgår inte. Eftersom de ju är utan gränser. No Nationality 07.

Vad det, hur som helst, hittills har handlat om är amerikanskt inspirerade sport- och fritidskläder. Och jag tänker mig att deras målgrupp är yngre och mer Café-modemedveten än den som, säg, Boomerang och Gant riktar sig mot. Mer uppvikta-chinos-killen i Västerås än brunbrända och lite överviktiga båtfarsan på västkusten, liksom. Det intrycket förstärks efter en genomögning av butikerna som säljer märket. Det är Stuk och Jupiter och någon landsortskedja som heter Stil, och så vidare. Samtidigt är det förstås basplaggen utan de lätt JC-mässiga detaljerna som är de bästa.

Höstens finaste plagg är de som ligger längst från utbildad och vattenkammad. Bland annat varianter på den kraglösa drängskjortan och en rad stickade ulltröjor med sjalkrage att bli Skagen-fiskare i. Dessutom levererar de den gråa rundhalsade sweatshirten som jag har så svårt att hitta ett bra exemplar av.








1 kommentar:

Quynh sa...

mycket fina plagg. bra inlägg, känns lagom mytomspunnet och allt det där : )