torsdag 19 juni 2008

Midsommar

För första gången på många år – kanske någonsin – har jag vetat vad jag ska göra på midsommar flera veckor i förväg. Känts skönt, lite kul. Det blir skärgården, en gammal lotsbåt ut, ett gôtt gäng. Första gången jag är i skärgården dessutom.

Men så kommer outfit-biten. Å ena sidan: fest, å den andra: skogen, naturen, havet. Solen, steka, regnet, kylan? Tälta! Fint och trevligt, respektive ruffigt, tåligt och varmt.

Vilken tur då att jag i princip alltid, även hemma en vanlig dag, vill se ut om som en skapligt fin-/välklädd grovarbetare i tufft klimat (läs: nordsjöfiskare, skogshuggare, dräng). Alla möjligheter i världen föreligger alltså, för att kunna kombinera både a) och b).

Jag har inte bestämt mig ännu, inte ens börjat fundera knappt, på vad jag ska ha på mig (vem bryr sig). Men det går att koka ner det till några enkla beståndsdelar: canvasskor (saknar tyvärr seglarskor, och det känns en helg som den här), snickarbyxor, oxfordskjorta, täckväst, stickad ulltröja, vaxad bomullskavaj. Till det går att kombinera rutig slips (den enda jag har är i ull, från Pendleton, och Björn har flera gånger sagt med emfas att det inte känns rätt i juni), halsduk och toppluva (till natten).

Se nedan för (min) inspiration.


Boomerang; mannen nere till höger.

Engineered Garments.

Boomerang.

Tyvärr är chanserna små att kvällen/helgen kommer att innehålla någonting i den här stilen.

Inga kommentarer: