tisdag 17 juni 2008


Esbjörn Svenssons Trio – Tuesday wonderland

Jag har länge tänkt att jag skulle kolla upp E.S.T. Man har sagt att det är bra, jag har trott dem. Men av någon anledning har det aldrig hänt. Det har kommit annat i vägen, bluesrock till exempel. Nu fick jag en god anledning att ta tag i det, och det var verkligen inte en dag för tidigt.

Jazz på rock-sätt, har jag läst. Med huvudpersonens flinka pianospel i centrum. Visst. Den här låten – första spåret på sista skivan "Live in Hamburg", från i höstas – är oemotståndligt snygg. Någonstans i mitten av de tretton minuterna närmar det sig snarast Godspeed You Black Emperor!-sk postrock, när de repetitivt klättrar upp och framåt mot crescendot som aldrig riktigt kommer.

Så det är bara att ställa sig i den sörjande hyllningskören. Fast jag kanske ska vara tyst, helst, för jag sjunger inte så fint.

Inga kommentarer: