onsdag 18 mars 2009
Sweatshirt: Så fixar du stilen
Knappt någon text eller modereportage har inspirerat mig lika mycket som avsnittet om grå sweats i Fantastic Mans två år gamla vinternummer, med Helmut Lang på omslaget (om man med inspirera menar viljan att konsumera, möjligtvis också fantisera (om bättre tider)).
In an uncertain world, grey sweat jersey feels easy, modern and right...
Neither avant-garde nor remotely "directional", grey sweat jersey is a basic yet quietly proud component of every man's wardrobe; simple, classic, cheap, user-friendly, essential.
Det summerar väl ungefär allt jag tror på. En bekräftelse och en ögonöppnare. Så sedan dess har jag haft med mig längtan efter en grå sweatshirt. Men det är svårare än man tror att hitta en (bra).
Ställer man parametrar som färg, logotyp, passform, kvalitet och möjligen varumärke mot varandra har man ett rätt sofistikerat och finmaskigt urvalsnät. Det är ett av de enklaste plaggen som finns – men känsligare än de flesta.
Champion är en av sportklädespionjärerna (vid sidan av Russell, till exempel). Det började som ett ullväveri under namnet Knickerbocker Knitting Company men blev senare Champion Knitting Mills. Man var bland annat först med luvtröjan och först med tryckta bokstäver och siffror på kläderna.
Så när jag jag hittade en mellangrå Champion-sweat för 45 kronor på Myrorna på Norrtullsgatan i fredags var det inte mycket att fundera över. Även om den är rejält luftig och med axelsömmarna någon centimeter ner på överarmarna.
Perfekt över en rutig flanell från L.L. Bean, ihop med Levi's 501 och Red Wing-kängor för en Mr Garden/Garage Work Dad's-känsla.
Vill man hellre bli Mr Smart Athletic klipper man av ett par grå joggingbyxor vid knäna och lägger till en ljusblå bomullsskjorta och låga PF Flyers och kisar mot solen.
Det är det som gör mjukisdressen så idealisk.
Nya, svenska märket Burglar Co. Ltd. gör både tröjor och shorts i det melerade sweatmaterialet, tillsammans med andra enfärgade basplagg typ t-shirts. Här handlar det om ännu mer köttig manlighet under tröjan. Monokromt med en känsla någonstans mellan motorcykel och motorskepp (olja, tatueringar, svett och skägg).
Thinking about the future, reflecting the past age, celebrating original craft.
Som de själva säger.
Det stämmer på så många punkter och att ögna tittboken har nästan samma inspirerande, drömska effekt som den där Fantastic Man-texten.
... simple, classic, cheap, user-friendly, essential...
Synd då att de missar den där viktiga biten om cheap.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar